På vingar genom konsthistorien, del 2. Fågelmannen i Lascaux.

Idag ska vi göra första nedslaget på vår flygtur genom konsthistorien. Vi stannar till i en grotta och skådar ett fågelmotiv från paleolitisk tid. 

Fågelmannen i Lascaux-grottan. Bildkälla: Wikipedia.

Fågelsnubben i grottan
Denna grottmålning går under benämningen ”Fågelmannen” och tros vara ca 17 000 år gammal. Vad som fascinerar med just denna målning är att en människa avbildas. De flesta grottmålningar föreställer nämligen djur.

Förbryllande fallos och fågel-attiraljer
Figuren, en man (forskarna funderar mycket över fallosen) är uppenbarligen avbildad i en avvikande stil, enklare och mer schematiskt målad, än bisonoxen bredvid. Mannens fågellika huvud och staven intill med fågel är andra detaljer som knappast fått någon slutgiltig förklaring.

Jaktbesvärjelse, stjärnkarta eller fondvägg?
Grottmålningar gäckar forskarvärlden. Det finns ju inga skriftliga källor från tiden som kan berätta om dem! Säkert har du i skolan fått höra att grottmänniskorna använde bilderna för schamanistiska riter, för att skaffa jaktlycka. Men inte ens det kan vi inte veta.

Någon forskare menar att ögonen på mannen, fågeln och bisonoxen i själva verket är en stjärnkarta. Kanske var bilderna den tidens skolplanscher? Kulisser i en nyårsrevy? Eller så hade grott-Ernst Kirschsteiger varit framme och dekorerat en vägg som bara bad om att få bli uppiffad?

Vad jag förstått, genom mitt eget skapande och studier i konsthistoria, är att bilder, oavsett funktion, utgör en sällsam kraft i våra liv.

Vad känner du inför Fågelmannen? Skriv gärna och berätta!

Relaterade inlägg

2 reaktion på “På vingar genom konsthistorien, del 2. Fågelmannen i Lascaux.

  1. Hissnande tankar. Är du intresserad av människans utveckling så läs ”Sapiens”. En superintressant bok! Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *