Veckans pausfågel: En ilsken svan från barocken

Idag spanar vi svan. Jag upptäckte denna på en resa till Holland. Svanen fanns på vykort, gasunderlägg, servetter och allt möjligt. Därför blev jag nyfiken på vad det egentligen var för speciellt med denna svan.

En oljemålning som föreställer en stor svan med vingarna utbredda. Den försvarar sitt näste i vattenbrynet, mot en liten hund som syns i tavlans vänstra hörn.
Svanmålning av Jan Asselijn, ca 1650. Bildkälla: Wikimedia Commons.

Tavlan avbildar alltså en svan i naturlig storlek. Den försvarar sitt bo mot en hund, vars huvud syns (dåligt) i nedre vänster hörn. Fågeln fångade min uppmärksamhet eftersom den såg så ursinnig ut. Jag tycker att konstnären verkligen fångat ilskan mycket bra. Vi kan nästan höra den väsa och känna vinddraget från de flaxande vingarna. Den lilla hunden har inte en chans.

En närbild på svanens huvud med den kraftfulla näbben vidöppen.

Tolkning med eller utan text?

Det visade sig att det rått olika mening om hur bilden egentligen ska tolkas. Rijksmuseum i Amsterdam köpte in tavlan år 1800. Då beskrev man den som en allegori över Hollands politiske ledare Johan de Witt (1625-1672). Alltså skulle svanen symboliskt visa en man som försvarade Holland mot dess fiender.

Framförallt var det texter i bilden som pekade på detta. För det första så står det målat med vitt ”Ledaren” mellan svanens ben. För det andra står det ”Statens fiende” ovanför hundens huvud. Och för det tredje så står det ”Holland” ovanför ägget i nästet. Här nedan ser du lite bättre, eftersom jag gjort de detaljerna ljusare i Photoshop.

Swanspread med utrymme för bildtext.
Statens fiende: en liten krullig vovve.
Svanens ägg i nästet.
Staten Holland. Som ägg.

Men med gamla tavlor ska en aldrig vara säker. Någon har troligtvis målat dit texten i ett senare skede, ca 1750 tror man idag. Med andra ord så har någon tagit sig friheten att med hjälp av text styra tolkningen av bilden.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att bilder inte existerar i ett vakuum. Betydelser skapas och ändras genom tiderna och vilka sammanhang de används i. Text är ett kraftfullt sätt att knyta en betydelse till en bild.

Det var dagens rapport från svansjön! Tjingeling!
/Karolina


PS: Jag har tidigare skrivit om en erotisk rokokosvan. Läs gärna det inlägget också!

Relaterade inlägg

4 svar på ”Veckans pausfågel: En ilsken svan från barocken

  1. Ja, en ilsken svan kan verkligen vara skrämmande. Vi tänker ju oss alltid svanar som vita, detta för att alla svanar vi nånsin sett är vita. Men, visste du att i Australien finns en genetisk variant på en svart svan. Det gör att man måste omvärdera sin syn på att alla svanar är vita. Det kallas ibland för den svarta svan teorin (The black Swahn theory)

    • Tusen tack för denna information! Jag tänker på baletten Svansjön med vita Odette och svarta Odile… Och en Hilma af Klint-målning som har vit och svart svan. Krafter i dynamik. //Bästa hälsningar Karolina

  2. 🍃🕊️🍃Godmorgon min Vän ~ Spännande Läsning…
    Man kan kanske ana Varför detta kommer just nu ~ att säga mycket utan att ha sagt något….
    Jag tror du vet vad jag tänker på…
    Önskar en Fin Helg
    🍃🕊️🍃Att få Sväva Fritt mot Nya mål som målar upp sig i fjärran…
    Stor Kram Anneli

    • Bästa Anneli! Den associationen var en ren slump, men nu när du påpekar det, så känns fågelvalet alldeles perfekt, med tanke på sakernas tillstånd!
      Ilska är bra att kunna känna, i alla fall för att försvara sitt egenvärde!
      Stor kram från Karolina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *