Karl-Oskar och Kristina i Aleppo

Häromdagen höll jag på att sätta kaffet i halsen när jag bläddrade i Instagramflödet. En för mig mycket välkänd staty, Utvandrarmonumentet i Karlshamn, fanns på plats i ett krigshärjat Syrien.

Bildkälla: Fotografiskas instagram/Moustafa Jano.

Reaktionen blev stark eftersom jag kände konstnären som skapat skulpturen, nämligen Axel Olsson (inte att förväxla med Halmstadgruppens Axel Olson). Jag kände omedelbart en personlig koppling men känslorna blev tvetydiga inledningsvis.

Det visade sig vara en syrisk konstnär som flytt till Sverige som skapat bilden. Moustafa Jano heter konstnären och har ställt ut sina bilder bl a på Fotografiska i Stockholm. Han skapar montage för att visa på krigets brutalitet och den absurda värld vi lever i. Han använder sig av kända symboler som vi kan relatera till, men sätter in dem i oväntade sammanhang. Han mixar, kort och gott.

Utvandrarmonumentet i verkligheten, på plats i Karlshamn. Bildkälla: Wikimedia Commons.

Syftet är så klart att skapa uppmärksamhet och engagemang för den svåra situation som krigsdrabbade lever i. Jag tycker han lyckas väldigt bra! Att lämna välkänd mark för en farlig flykt mot en osäker framtid är något som kännetecknar alla flyktingar, oavsett tid eller plats.

Låna, mixa, skapa
Någon undrar kanske om man får göra så här med andra konstnärers verk? Upphovsrätten är ett stort fält som jag enbart nosat flyktigt på. Det är så klart tillåtet att fotografera monument som står på allmän plats, såvida det inte finns något uttalat fotoförbud (och det finns nästan inte alls någonstans i vårt land).

Bilden, som finns fri att använda på internet, med s k Creative Commons-licens, innebär att fotografen som tagit bilden låter andra använda den fritt.

Däremot kanske montaget berör en annan del av upphovsrätten. Det handlar om de upphovsrättsliga värden som finns inbäddade i själva konstverket (Utvandrarmonumentet i detta fall) och som tillkommer upphovspersonen. Konstnären har ensamrätt att bestämma hur verket får användas.

Det finns en hel del riktlinjer när man använder sig av andra konstnärers verk. Bland annat ska upphovspersonen anges i den omfattning och på det sätt god sed kräver. Ett verk inte får ändras så, att upphovspersonens konstnärliga anseende eller egenart kränks.

Verket får inte göras tillgängligt för allmänheten i sådant sammanhang som är kränkande för upphovspersonen. Upphovsrätt till ett verk gäller 70 år efter konstnärens död.

Karl-Oskar och Kristina
Tillbaka till Utvandrarmonumentet och Axel Olsson. Det skapades till minne av alla svenskar som emigrerade till Amerika på grund av fattigdom och nöd. Paret föreställer romanfigurerna Karl-Oskar och Kristina ur Wilhelm Mobergs romansvit Utvandrarna. Jag är lycklig ägare av en liten variant i patinerad gips.

Ett litet nätt monument.

Under min uppväxt var Axel en god vän till min familj. En kort period var han gift med min moster Greta (långt innan jag var född). Efter deras skilsmässa förblev de mycket goda vänner. Axel kom ibland hem till oss och hälsade på. Jag minns att han kunde få vår airedaleterrier Lukas att skratta!

Vad skulle Axel sagt om Moustafa Janos användning av Utvandrarmonumentet? Hade han känt sig kränkt? Hade han upplevt att hans verk framställdes i dålig dager? Tvärtom, tror jag! Han hade nog ansett att statyn fått förstärkt betydelse.

Jag tror att han sitter med ett glas whisky någonstans i himmelriket och observerar hur hans staty med ny teknik färdas runt i cyberspace för att nå nya betraktare och få ny tyngd och betydelse.

5 svar på ”Karl-Oskar och Kristina i Aleppo

  1. Mycket intressant att läsa ditt inlägg om konstnären Axel Olssons skulptur Utvandrarna eftersom konstnären också är välkänd för mig.
    Världen känns liten i sammanhang som detta.

  2. Hej, Karolina!
    Spännande om Janos bild.
    Kan du ringa mig vid tillfälle?
    Allt gott
    Pierre
    0709 583838

  3. Hej Karolina.
    Sökte på nätet om info re Moustafa. Hittade detta hemska:

    Konstnären lämnar Sverige för att återförenas med familjen 18 april 2018 https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=105&artikel=6932072
    Under onsdagen lämnar den uppmärksammade fotokonstnären Moustafa Jano Sverige för ett liv på flykt eftersom han inte får ta hit sin familj.
    Fotokonstnären Moustafa Jano, är en av de hundratals syriska flyktingar som hoppats kunna återförenas med sin familj i Sverige – men fått avslag sedan de nya reglerna om utökade försörjningskrav infördes i juli 2016.
    Under sina två och ett halvt år i Karlshamn har hans protestbilder mot Syrienkriget, där Pokémon-monster porträtteras i samma situation som människor som är på flykt undan kriget i Syrien, uppmärksammats över hela världen.
    Men under onsdagen lämnar han Sverige, trots att hans tillfälliga uppehållstillstånd går ut först 2019 – för att återvända till ett liv på flykt, med hopp om att få leva med sin fru och sina tre barn igen. Jag var nära att dö på båtfärden mellan Turkiet och Grekland, men jag gjorde det för mina barn
    Moustafa Jano. – Jag försökte ge mina barn en trygg framtid. Jag riskerade mitt liv för dem. Jag var nära att dö på båtfärden mellan Turkiet och Grekland, men jag gjorde det för mina barn. Men nu är allt förstört. Mina barn får inte komma hit – och jag kan inte leva utan mina barn, berättar han.
    Avslagen från Migrationsverket har blivit många fler sedan de nya reglerna om utökade försörjningskrav infördes i juli 2016. Året innan de nya reglerna infördes, 2015, avslogs drygt 100 ansökningar på den grunden. Förra året var motsvarande siffra drygt 900.
    För att en nära anhörig ska kunna komma till Sverige inom ramen för familjeåterförening måste den familjemedlem som ansöker i Sverige, kunna försörja sig själv och den eller dom som den ansökande vill återförenas med.
    De nya reglerna innebär också att den ansökande måste ha en bostad där alla får plats och de anhöriga måste dessutom kunna identifiera sig på ett godtagbart sätt. Och i Moustafa Janos familjs fall föll ansökan på samtliga punkter. – Hur ska jag kunna gå i skolan, lära mig ett nytt språk, jobba, spara pengar och hitta ett boende på tre månader? Är det ens möjligt, frågar han sig.
    På onsdag flyger han till Irak, för att återförenas med familjen i 30 dagar. Efter den månaden, är han tillbaka på ruta ett. Om jag återvänder till Syrien blir jag gripen av regimen – och dödad
    Moustafa Jano. – Jag har gjort väldigt många utställningar med protestbilder mot Syrienkriget. Så om jag återvänder blir jag gripen av den regimen – och dödad. Jag är väldigt ledsen över att lämna Sverige. Om jag får möjligheten att komma tillbaka till Europa i framtiden kommer jag välja att återvända till Sverige, säger Moustafa Jano.
    Vi har sökt Migrationsminister Heléne Fritzon, som har avböjt att kommentera de skärpta reglerna om utökade försörjningskrav vid familjeåterförening.
    Mansoor Yosufzai mansoor.yosufzai.sverigesradio.se
    Sanne Svensson sanne.svensson@sverigesradio.se

    • Så fruktansvärda rader att läsa. Det är svårt att ta in att världen är så hård. Jag hoppas på en bättre värld, men i nuläget är det svårt att känna att pendeln kommer att svänga. Tack för att du hittade detta och hörde av dig. /bästa hälsningar Karolina

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *