Om osynliga energier.

Det finns energier och annat som vi inte kan se eller mäta, men som likväl existerar runt oss. Det vi kallar intuition skulle kunna vara en sådan energi. Världen blir mer begriplig för mig när jag accepterar idéen om att det finns energier, vibrationer, flöden och annat som ständigt strömmar runt oss. Påverkar oss.

Chi och andra energier

Inom Feng shui används termen ”chi” som är ett energiflöde. I lagom hastighet kan det ge god energi. Men om chi rusar för fort så stjäl den kraft från oss. Vi vet bara ännu inte hur man mäter dessa flöden. Därför bemöter många dessa tankar med skepsis.

Icke mätbart=icke bevisbart=finns inte… Usch, vad trist att gå omkring och tänka så! Vilken tur att det finns andra fält där man kan låta tanken löpa friare.

Konstnär som undersöker okända energier

I somras lyssnade jag på det fantastiska radioprogrammet Stil. I ett avsnitt intervjuades en konstnär och musiker som heter Christine Ödlund. Hon intresserar sig för antagandet att vår värld påverkas av energier som vi ännu inte känner till helt eller kan mäta. I en laborativ arbetsform undersöker hon ett fält som gränsar till vetenskap, musik och konst. Bland annat har hon tonsatt kommunikationen mellan växter. Det lät jätteintressant i mina öron!

En bild som försöker illustrera en typ av dolda energier och kommunikation mellan växter.

Christine Ödlund: Stress Call of the Stinging Nettle, 2010. Akvarell och penna på papper. Samling Michael Storåkers. Courtesy Galleri Riis.

Synestesi

I olika projekt har Ödlund samarbetat med KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) och tagit del av deras forskning kring hur växter och insekter interagerar på kemisk nivå. Ett av hennes verk är ett elektro-akustiskt verk, ”Stress Call of the Stinging Nettle” ett partitur som beskriver ett angrepp av en larv på en brännässla och hur den reagerar kemiskt. Brännässlan blir stressad när larven äter av den och skickar ut kemiska signaler till sina grannplantor. Dessa flyttar då sina vitala processer från bladen till rötterna.

Som arbetsmetod använder Ödlund en personlig konstnärlig metod som går ut på att översätta olika fenomen så att de blir tillgängliga för oss. Metoden kallas synestesi. Det är ett begrepp som innebär att man översätter intryck från ett sinne till ett annat, t ex kan vissa människor ”höra” en färg eller ”se” ljud. Ödlund önskar hitta ett sätt att överbrygga språkbarriärer mellan oss som människor och andra levande varelser, t ex växter.

Installationsvy, Momentum 8 - Tunnel Vision, 2015. Courtesy Galleri Riis.

Installationsvy, Momentum 8 – Tunnel Vision, 2015. Courtesy Galleri Riis.

Teosofi=crossover

Ödlund har även intresserat sig mycket för den teosofiska rörelsen, bland annat dess grundare Helena Petrovna Blavatsky (1831-1891) vars ambition med teosofin var att ena vetenskap, filosofi och religion. Teosofins okonventionella metoder liknar den konstnärliga processen, anser Ödlund.

The Chemical Language of Plants, 2010, pastell på papper. Courtesy Galleri Riis.

Det är bland annat sådant här som gör att jag älskar konst! I mötet med Ödlunds tankar upptäcker jag att det faktiskt finns en hel del andra människor som också går runt och funderar på sådana här saker. Det finns mycket intressant läsning på konstnärens hemsida att ta del av.

Växter diggar och dissar musik

På 70-talet utförde Dorothy Retallack experiment på Colorado Women´s College. I boken ”Sound of Music and Plants” redogör hon för hur hon låtit växter lyssna på olika typer av musik i klimatkammare.

Växter som fick lyssna på indisk sitarmusik, exempelvis Ravi Shankar, mådde utmärkt och växte frodigt. Växter som fick lyssna på Led Zeppelin och Jimi Hendrix såg förskräckliga ut! Lite förhastat drog Retallack moraliska slutsatser av detta: Det som gäller för plantor gäller också för människor.

Eventuellt en olycklig kombo.

Ah! Tanken att plantor dissar Plant och hans gelikar i Led Zeppelin är både komisk och oroande. Kan det vara riktigt? Kan det vara så att växter helt enkelt har konservativ musiksmak?

Pseudovetenskap+vetenskap=sant på konstens fält

Detta experiment anses som pseudovetenskap och inte förenligt med naturvetenskap. Men inom konsten går det att förena båda perspektiven, anser Christine Ödlund. Hon vill förena båda synsätten för att göra nya spännande upptäckter.

Det kan vara så att växter bär på information som vi inte har tillgång till och att de förmodligen skulle kunna berätta ett och annat om oss om vi bara kunde förstå dem.

Tankar och musik påverkar vatten

Japanen Dr Masaru Emoto blev populär för ett antal år sedan när han i boken ”Vattnets dolda budskap” visade hur vatten bildar olika former av iskristaller beroende på vilka tankar, ord och musik som riktas mot det.

Kortfattat så bildar vatten vackra, avancerade och regelbundna iskristaller om snälla och positiva ord och tankar riktas mot det. Även klassisk musik gav samma effekt. Om vattnet däremot fick lyssna till glåpord, svordomar eller heavy metal så skapades konstiga, oregelbundna kristaller.

Foto: Karolina Rashwane

Wow. Kan det verkligen stämma? Hur som helst är det fascinerande. Men varför tycks naturen ogilla hårdrock?

Det finns så mycket vi inte vet om energier

Det här blev en mix av andlighet, vetenskap och konst som ger mig en aning om att allt faktiskt hänger ihop på något sätt. Allt interagerar i en större helhet. Det finns energier vi ännu inte kan mäta. Det finns kommunikation vi ännu inte kan uppfatta.

Växterna kanske kan hjälpa oss att förstå oss själva lite bättre i framtiden. Eller så hamnar vi i häftiga dispyter om musiksmak! Vad tror du? Kommentera gärna (tryck på Kommentera-länken nedan). Stort tack till Galleri Riis som låter mig publicera Christine Ödlunds bilder i detta inlägg.

2 svar på ”Om osynliga energier.

  1. Detta får mig så klart att tänka på boken ”Trädens hemliga liv” av Peter Wohlleben, där han berättar om trädens hemliga liv, hur de kommunicerar och tar hand om varandra. Boken har blivit en bestseller i Tyskland och nu ligger den och väntar i min ”att-läsa-hög”. Undrar hur/om han övertygar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.