Veckans pausfågel: Stephen Gill och The Pillar

Ni som känner mig eller följer bloggen vet vid det här laget att jag har en specialitet. Nämligen ”fåglar i konsten”. I dag berättar jag om hur ödet gav mig en puff i ryggen och skickade mig på en date med konstnären Stephen Gill. Som nyligen genomfört sitt stora fågelprojekt The Pillar.

För ungefär ett år sedan var jag en kort period aktiv på en dejting-tjänst som heter Match. Vid ett tillfälle matchade jag med en man och vi beslutade oss för att träffas på en fika. Det skulle visa sig att mannen var Stephen Gill, en samtidskonstnär verksam på Österlen.

Stephen Gill kommer från Bristol och arbetar med fotografiska projekt som ofta tar väldigt lång tid. Så av förklarliga skäl pratade vi mest om fåglar och konst på vår date. Och han gav mig boken The Pillar, som är resultatet av ett fyra år långt konstprojekt om fåglar.

Vad händer…

…när en samtidskonstnär utan några kunskaper om fåglar, vill locka ner fåglar från himlen för att fånga dem med kamera?

Resultatet blir en typ av fågelbilder vi inte är vana vid. Stephen Gills bilder är kaotiska, oskarpa, med fåglar i märkliga positioner, tilltufsade och ofta kraftigt beskurna. Alltså långt ifrån de perfekta bilder naturfotografer så ofta eftersträvar. Ändå låter Gill betraktaren komma fåglarna nära.

Stephen Gill

Gill är bosatt utanför Glemmingebro i Skåne sedan 2014. Han ställer regelbundet ut internationellt. 2015 fick han idéen att undersöka vad som egentligen pågick i det ödsliga landskapet runtomkring hemmet. Nära kanten av ett fält slog han därför ner två träpålar, ca 1,5 m höga. På den ena stolpen monterade han en kamera med rörelsedetektor kopplad till självutlösare. Tanken var att de fåglar som landade på den andra stolpen skulle utlösa detektorn själva och därmed ta en selfie.

The Pillar

Projektet fick namnet The Pillar. Första gången Gill vittjade kameran blev han överväldigad. Det hade fungerat! Metoden att rigga självutlösare är alls inte ny inom naturfotografi. Det som är unikt för The Pillar, är att Gill fullständigt tog bort övrig styrning av bildresultatet. Till och med fokus är ställd en bit bortom stolpen. Därmed är de flesta fåglar oskarpa. Gills fåglar framställer sig på sätt och vis sig på sina egna villkor, som självständiga varelser med sina egna förehavanden.

En gråkråka. Ur boken The Pillar. Copyright Stephen Gill.

Det skulle visa sig att det pågick väldigt mycket på det där vidsträckta fältet. De flesta fåglar som landade på stolpen var helt okända för Gill. Några av arterna var kungsörn, törnskata, gråsiska, stenskvätta, sävsparv, häger, pilfink, jorduggla och tornfalk. Och självklart en mängd kråkor och ormvråkar.

En flock starar. Ur boken The Pillar. Copyright Stephen Gill.

Landskapet är alltid detsamma, men aldrig likadant. Visserligen återkommer årstiderna cykliskt, men de unika ögonblick då fåglar landar på stolpen påminner oss om dynamiken i vår existens. I Skåne förekommer 192 av Sveriges 250 fågelarter. I boken The Pillar presenteras 23 av dem.

Gill arbetade med The Pillar fram till 2019. Då stod resultatet klart i form av en bok, med ett finstämt förord av Karl Ove Knausgård. Metoden är typisk för Gill: långa projekt, där han tar ett steg tillbaka som fotograf och låter världen spela upp sig själv inför kameran.

Kärrhök. Ur boken The Pillar. Copyright Stephen Gill.

Böcker som konstverk

Ofta djupdyker han i ett ämne över lång tid och presenterar projekten i bokform, via hans eget förlag Nobody Books. Böckerna utgör självständiga konstverk, med formgivning och kvalitet utöver det vanliga. The Pillar blev utvald till 2019 års upplaga av Svensk bokkonst.

Som bilddokument skildrar The Pillar en mängd fåglar i ett landskap. Men projektet pekar även på något oerhört viktigt: att vi måste förstå naturen på dess egna villkor. Vi människor kanske bör ta ett steg tillbaka och fundera över hur vi i fotografi skildrar naturen. Speglar våra bilder en mänsklig härskarblick, eller öppnar de upp för ett helt annat förhållningssätt till vår gemensamma livsmiljö?

Bästa hälsningar
Lina

PS: Du undrar kanske om det blev en fortsättning på daten? Svar nej. Stephen framstod som en varm, energisk och mycket generös man, men vi var inte alls på samma våglängd. Därför blev det ingen amorös uppföljning. Men för mig blev det ett spännande möte med ett fascinerande konstnärskap. Och dessutom skrev jag sedermera en artikel om The Pillar i tidskriften Vår Fågelvärld. Så det var faktiskt en väldigt lyckad date!

Relaterade inlägg

2 svar på ”Veckans pausfågel: Stephen Gill och The Pillar

  1. 🍃🐦🍃Åter igen i Fågelvärlden…
    Vilket Möte utöver det vanliga och ändå så Vanligt att det känns som det vara Meningen….
    Ett möte i Fåglarnas värld där Du Lina kan Förvalta detta på nästa sätt ~ Allt i vanlig ordning.

    Jag Gläds och ser fram emot Vårt Möte i GuldSoffan ~ ett möte och samtal som kommer att Berika på Alla sätt.

    🍃🥀🌷💗🌷🥀🍃
    Känn Dig Varmt o Innerligt Välkommen på tisdag ~ Stor Varm Kram Anneli

    • Bästa Anneli! Tack för kommentaren och jag håller med, det kändes som att detta var meningen, en liten skänk från ovan. Detta inlägg är en modifiering av min artikel från Vår Fågelvärld. Ser så fram emot vår träff!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *